Goed gevoel

Ademhaling

Ademen is iets, waar de meeste mensen niet bij stil staan. We ademen immers vanzelf. Ademen is Leven.

Je adem is het ontspanningsmechanisme bij uitstek.

Zingen is een prachtige oefening om beter te ademen en om onze emoties te uiten. Ook lachen heeft een heilzame werking op de ademhalingsorganen. Als je lacht, adem je meer dan het dubbele aan lucht in en uit dan normaal.

Een bewuste, regelmatige, diepe ademhaling verhoogt de energie, verhoogt de levenskracht, activeert de spieren, houdt onze organen gezond, ontspant het zenuwstelsel, helpt ons ontgiften, verhoogt de uithoudingskracht, verhoogt het levensbewustzijn.


Oefeningen

Neusbrugademhaling
Het is een zeer goede ademhalingsoefening om onze energie te verhogen, voor de gezondheid van onze longen, om te ontspannen, bij hyperventilatie (ylang ylang), alsook voor een neusverkoudheid...

Je kan deze oefening ook met etherische olie doen (x5), het geeft een extra dimensie

  • Den, eucalyptus, …: voor de longen, verkoudheid
  • zwarte peper voor een energiestoot, doelgerichtheid
  • gember werkt energieopwekkend en is goed voor de spijsvertering
  • lavendel, basilicum, marjolein werken ontspannend
  • ylang ylang is heel efficiënt tegen hyperventilatie
  • lavendel, mandarijn, basilicum, bergamot, ... zijn goed tegen slapeloosheid

Neem een druppeltje etherische olie op je rechterwijsvinger en zet je rechterduim ertegen, zodat beide vingers ruiken naar de etherische olie. Sluit je rechterneusgat met je rechterduim en adem uit langs het linkerneusgat. Adem in, sluit beide neusgaten. Hou de adem 5 tellen vast met duim en wijsvinger. Los rechterduim en adem uit langs rechterneusgat en weer in. Hou de adem vast, enz. Doe dit 5x. Nadien nog eens goed met beide neusgaten tegelijkertijd de geur in- en uitademen.

Buikademhaling
Dit is een ideale ademhaling om zich te laten leeglopen of tot rust te komen of als voorbereiding op de slaap. Rustig in- en uitademen langs de neus. Denk aan een ballon: inademen, de ballon wordt dikker en uitademen de ballon loopt leeg.

Neem een natuurlijke ontspannen houding aan, zittend of liggend.

Terwijl je inademt, maak je een dikke buik en bij de uitademing, laat je je buik leeglopen tot een platte buik. Doe dit tot je volledig ontspannen bent. Indien je dit niet goed aanvoelt, kan je je rechterhand op je buik leggen en je linkerhand op je borst, zo voel je welk deel beweegt. Na een aantal buikademhalingen word je automatisch rustig.

Iedereen kan deze technieken leren mits wat oefening. De inwendige beweging, bij een rustige, trage ademhaling kan beschouwd worden als een spontane, gratis massage van de ingewanden en het hart.