Gezonde voeding


Those who think they have no time for healthy food,

will sooner or later make time for illness

Gezonde voeding is voeding die zo natuurlijk mogelijk is, d.w.z. met zo weinig mogelijk bereidingen. Groenten en fruit zijn de basis van een gezonde voeding.

Een goed gecombineerde maaltijd zorgt ervoor dat we een maximum aan voedingsmiddelen opnemen. Die ons een maximum aan energie oplevert.

Heel belangrijk is dat eten een heel leuke en aangename gebeurtenis is, geniet van elke hap die je neemt.

We moeten een onderscheid maken tussen:

Basisvoeding
Alles wat rauw en onbewerkt kan gegeten worden.
Fruit, vruchten, bessen, noten, wortel- en sommige knolgewassen, kruiden, bladgroente, kiemen, eigeel...

Aanvullende voeding
Alles wat pas na bewerking menselijke voeding wordt.
  • Granen (tarwe, rogge, gerst - rijst, mas: zijn glutenvrij)
  • Peulvruchten (bonen, linzen...)
  • Melkproducten (geitenkaas, room, boter, yoghurt, kwark, ...)
Overbodige voeding
Alles wat de gezondheid schaadt

Koffie, suiker, zout, alcohol, voedsel in blik, vlees, vis (zware metalen), dierlijk vet, geraffineerde voedingsmiddelen, chocolade, snacks, frisdranken...

Deze voedingsmiddelen bevatten geen enzymen, geen vitaminen en geen actieve mineralen. Ze bevatten suiker, conserveringsmiddelen, kleurstoffen, enz. Kinderen kunnen hiervan hyperkinetisch worden!